Debata to jedna z najciekawszych form dyskusji ale przede wszystkim bardzo dobry pomysł na zajęcia lekcyjne, w których uczestniczyć mogą-oprócz uczniów- zaproszeni goście.

    W tego typu formie zajęć mieliśmy okazję ostatnio uczestniczyć, gdyż 20 kwietnia 2021r. w naszej szkole w ramach projektu Złote Szkoły NBP  odbyła się debata ekonomiczna, której temat brzmiał: „Nowoczesne technologie w finansach – wygoda czy bezpieczeństwo”. W spotkaniu udział  wzięli: ekspert projektu dr hab. Mariusz Kicia  - Dziekan Wydziału Ekonomicznego UMCS, moderator spotkania – mgr Gabriela Dycha, pani dyrektor Wiesława Dyjach, pani wicedyrektor Irena Dycha oraz nasza klasa- 2Cp o profilu matematyczno-geograficznym wraz z panią wychowawczynią Bożeną Janus.

     Narastający postęp technologiczny oraz powszechność nowoczesnych technologii, których nie brakuje również w finansach to zagadnienia, do których na początku spotkania odniósł się Pan dziekan chcąc wprowadzić nas w tematykę debaty. Pan profesor  M. Kicia podkreślił, iż w dzisiejszych czasach ważna jest szybkość transakcji i poczucie bezpieczeństwa, dlatego wiele osób wykonuje zabiegi finansowe poprzez internetowe konto bankowe, telefon bądź zegarek. Zadaniem uczniów, którzy mieli możliwość zabrania głosu w debacie, było wskazanie i omówienie  jednej z bezgotówkowych form płatności i rozstrzygnięcie czy jest bardziej wygodna, czy bezpieczna. Nie obyło się również bez przedstawienia mankamentów takich transakcji, aby wszyscy mieli świadomość, że wynikają z nich nie tylko korzyści.

   Swoją wiedzą z uczestnikami zechciał się podzielić uczeń Jakub Biały. Poruszył on temat jednej z metod płatności jaką jest BLIK. Blik jest to wygodna i bezpieczna metoda płatności mobilnych, która polega na tym, iż po wejściu na nasze konto bankowe w aplikacji opcja blik generuje sześciocyfrowy kod, który zostanie anulowany automatycznie po 2 minutach. Blikiem możemy zapłacić zarówno za zakupy złożone przez Internet, jak i za zakupy stacjonarnie. Uczennica Angelika Papierz rozwinęła myśl o płatnościach mobilnych  samych w sobie. Koleżanka podkreśliła, iż są one  bardzo ważnym elementem rozwijającego się świata, a ich obecność świadczy o wysokim rozwoju danego państwa. Takie metody płatności stawiają gospodarkę państwa na o wiele wyższym poziomie oraz pozwalają na ciągły jej rozwój. Gdyby nie płatności mobilne, Internet nie miałby takiej mocy jaką ma obecnie. Przyznała też, że w czasie pandemii, w którym obecnie przyszło nam funkcjonować, nie wyobraża sobie życia bez płatności mobilnych. Julia Widz– kolejna uczennica, wypowiedziała się o jednej z najnowocześniejszych form płatności, jaką jest płatność okiem. Nie wymaga ona niczego poza zeskanowaniem tęczówek w naszych oczach, które skierujemy na moment w stronę  specjalnego terminala płatniczego. Zauważyła, że podczas takiej transakcji nie musimy nic dotykać, co jest bardzo ważne w dzisiejszych czasach. Natomiast Natalia Lodowska wymieniła zabezpieczenia biometryczne jako ciekawy sposób wykonywania płatności. Zabezpieczenie oparte na danych biometrycznych ma na celu eliminację fałszerstw lub może stanowić kod dostępu. Biometria wydaje się bardzo dobrym rozwiązaniem, jeśli chodzi o zwiększenie bezpieczeństwa w sprawach finansowych, gdyż takie dane jest trudniej skraść niż telefon czy zegarek zawierający aplikację bankową. Daria Łukasik zauważyła, że dzięki postępowi technologicznemu mamy dostęp do usług takich jak wynajem różnych pojazdów: od hulajnogi, przez rower, po samochód oraz możemy użyć karty zbliżeniowej nawet jako biletu w transporcie miejskim.

  Każdy z uczniów naszej klasy podkreślał wygodę płatności bezgotówkowych, jednak co najistotniejsze, oferowane przez nie bezpieczeństwo. Nasi koledzy i koleżanki zwracali większą uwagę na zalety niż wady wymienianych płatności, co zauważył nawet sam pan Dziekan. Jest to zapewne związane z tym, że młodzież wychowuje się od samego początku w otoczeniu technologii, więc dzieje się to niejako automatycznie. Cieszymy się, że wszystkie nasze wypowiedzi zostały ocenione jako znaczące i profesjonalne. Z przyjemnością wysłuchaliśmy także komentarza pana dziekana, w którym znalazły się odniesienia do  naszych wypowiedzi oraz spostrzeżeń.

    Dla uczniów klasy 2Cp, którzy w większości myślą o podjęciu w przyszłości studiów ekonomicznych, zaznajomienie się z podstawowymi informacjami z tej dziedziny wiedzy  jest bardzo istotne. Również nieszablonowa  forma spotkania, jaką jest debata, pozwoliła na nabycie nowych doświadczeń i umiejętności, ponieważ skłoniła nas do opuszczenia swojej strefy komfortu oraz nauczyła wyrażać własne zdanie.

     Serdecznie dziękujemy  pani Dyrektor Wiesławie Dyjach za organizację debaty i możliwość wzięcia udziału w takim spotkaniu . Podziękowania kierujemy również w stronę naszych gości-pana Dziekana dr hab. Mariusza Kici oraz mgr Gabrieli Dychy. Z niecierpliwością będziemy oczekiwać następnych tego typu spotkań, w których chętnie weźmiemy udział.

Ucz.kl 2Cp